13 marca 2016

Dobór do kategorii w Wystawie Koni Innych Maści

*Telperion - jak dla mnie nie jest maści perlino, a bursztynowoszampańskiej lub bursztynowoszampańskoperłowej. Koń ma ciemne oczy a perlino, burocremello i cremello mają niebieskie.

Mahakal - według mnie nie jest maści cremello, a dominant white (biała). Ma ciemne oko, czego cremello mieć nie mogą, przy niepigmentowanej skórze.

Just Between Us, Shadowfax, Ciryon - haflingery są maści podstawowej kasztanowatej z konopiastą grzywą i ogonem, nie zalicza się ich do izabelowatych.

Caramelo - nie posiada pręgi grzbietowej ani pręgowania odróżniającego maść bułaną od jeleniej, dlatego sądzę, że jest maści jeleniej, podejrzewam to samo u Charlie Hamp ale nie ma zdjęć gdzie dobrze widać grzbiet dlatego nie podważam jego zgłoszenia do bułanych :) .


Napiszcie dziewczyny czy mogę zmienić im kategorię na te które uważam za słuszne czy nie wyrażacie zgody. Podpierałam się książkami, artykułami i zdjęciami o genetyce umaszczenia, mogę się mylić, ponieważ jest to bardzo trudny temat, czasami maść z zewnątrz wygląda jednakowo a w badaniach DNA wychodzi różnie (np. w Polsce maści perlino, burocremello i cremello nazywane są ogólnie cremello, ciężko je odróżnić, różnią się drobiazgami lub tylko genotypem). Temat umaszczenia strasznie mnie interesuje, dużo na ten temat czytam stąd też moje wątpliwości. Czekam na Wasze komentarze i robię wyniki :)

6 komentarzy:

  1. Maść Mahakala to nukra, występuje tylko u koni tej rasy hodowanych w stanie Pendżab w Indiach do ceremonii religijnych albo żeby pokazać ludziom, że ma się dużo hajsu xD Jako że takich koni jest stosunkowo mało i rzadko kiedy można znaleźć je poza Indiami, w większości krajów zaliczane są one do cremello pomimo czarnych oczu, dlatego też wrzuciłam go do takiej kategorii :) Ale możesz jak najbardziej przenieść go do innej, nie widzę problemu :D

    ~Zafira

    OdpowiedzUsuń
  2. To teraz tak:
    1. *Telperion - zajrzałam na stronkę tego konia w realu i jest tam napisane "perlino", więc tak go wpisałam, ale jak chcesz, możesz go przenieść
    2. Haflingery to tutaj cytuję jedną z moich książek jeździeckich: "Wysokość koni 13,1-14,2 dłoni (135-147 cm, maść izabelowata albo kasztan, grzywa i ogon płowe", i u nas w stajni zawsze mówimy na nie izabelowate, ale jak chcesz je przenosić, to mi to obojętne
    3. Caramelo jest koniem rasy cruzado, u nich nie występuje maść jelenia, takowe są zaliczane do bułanych... wiem, bo z barokowcami mam spore doświadczenie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odnalazłam Telperiona w internetach, strasznie fascynuje mnie jego maść tak ogółem, i z tego co doczytałam to na podstawowej maści ma rozjaśnienie perłowe, ale bez genu szampańskiego. Czyli zaliczę go do perłowych (pearl to nie perlino).

      Odnośnie haflingerów przez wiele książek jeździeckich powielana jest ta teoria, że są izabelowate. Jednak w książkach o genetyce umaszczenia zawsze są kasztanowate. Tutaj ogólnie jest spór na ten temat bo wywodzą się z podstawowego umaszczenia kasztanowatego, a rozjaśnienia różnią się między sobą minimalnie stąd też dyskusje.

      Odnośnie ras i występowania u nich maści. U koni arabskich czystej krwi powinny być tylko maści podstawowe a tymczasem coraz częściej zdarzają się maści rozjaśnione oraz wzory białej sierści. Ogólnie to, że dana maść nie występuje nie znaczy, że nie wystąpi. Wracając do Caramello,maści jelenia i bułana wywodzą się z tej samej podstawowej - gniadej. I tutaj też jak nie wiadomo do końca która z nich jest to tylko badanie genotypu da nam odpowiedź. Także uwierzę Ci na słowo :) No i są jeszcze hybrydy maści np. jeleniobułana, która ma cechy obydwu maści. To ogólnie ciężki temat.

      Usuń
    2. Ja jestem za tym, żeby powstawały artykuły o umaszczeniach na Virtual Studs Center :D I tak nic tam się nie dzieje, a tak to przynajmniej będzie coś, co zawsze każdemu się przyda :)

      ~Zafira

      Usuń
  3. Ok, mi to nie przeszkadza, Telperion może iść w perłowe, z haflingerami - no, zadecyduj sama, bo jak zresztą widzisz, ile szkół jeździectwa, tyle teorii, a w przypadku Caramelo, to tak będzie, bo cruzado to ciekawa rasa, ale taka pokręcona w genotypach, że można się zgubić... i wiem, że występują przeróżne konie, ale ogółem cruzado wszelkie przypominające bułanki są zaliczane jako bułane
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Dzięki dziewczyny za dyskusję, w takim razie robię wyniki :)

    OdpowiedzUsuń